divendres, 10 d’octubre de 2014

world famous IDAHO STOP

.
ALTRAMENT DIT "ROLLING STOP"

... o Stop Rodant, el propi nom el defineix. Es tracta d'una llei aplicada des de fa 30 anys amb èxit a l'estat d'Idaho, un dels USA per a ser més exactes, o sigui primer món, i que en grans paraules permet a ciclistes i demés vehicles rodants de poc cavallatge (potència, velocitat...) no aturar-se als stops i així beneficiar-se de la pròpia inèrcia creada pel propi moviment.

Està científicament provat que gasta més energia arrencar de zero que no pas reduïr la marxa i refer-la de nou amb una mica de moviment. El simple fet de reduïr la marxa aporta al vehicle en qüestió (p.e. una bicicleta) la seguretat necessària per afrontar un creuament o una rotonda sense que se l'emportin els vehicles que circulen en altres sentits.

un link

El ciclista, qui recordem que té més camp de visió que una persona amb cotxe, frena sense aturar, veu com està la cosa i decideix arrencar de nou quan la marxa està segura per a ell (li va la vida, no és cosa de ser responsable o no). això permet que el benefici per a ell sigui no aturar-se i haver d'arrencar, i el benefici per a la fluides del trànsit sigui que la bici no puteja al cotxe que està esperant a sortir de l'Stop per passar-lo, putejat perquè una bici que no pot volatilitzar-se del seu davant el fa esperar.

nota al marge 1: De fet, si a un país com els Usa, plè de tontos que necessiten que els diguin que els "objects in mirror are different from the reality" es deixa als ciclistes no fer els stops, deu ser que la mesura és altament eficaç.

nota al marge 2: això del idaho stop és lo que els ciclistes hem fet tota la vida, saltar-nos un semàfor, un stop, etc... quan o no vé ningú o està lluny, per així no haver de posar el peu a terra i arrencar de zero, que a més de fer una mandra de collons es veu que gasta energia. i com que el cavallatge d'una bici és de 0,5HP, o sigui, un mulo que tiba, va de conya saltar-se un stop.

O sigui que no ens diguin que "no respectem les senyals", quan no cal respectar-les per la fuidesa de tot plegat... als USA ho ténen superat, això.

2 comentaris:

Gonzalo González ha dit...

Aquest estiu vaig passar per Bayonne i em va agradar molt veure com alguns dels semàfors, en comptes de ser vermells per a tots els vehicles, en el cas de les bicicletes tenien una senyalització diferenciada(ceda el pas), que afavoria que els ciclistes no s'haguessin d'aturar en sec

Miquel Gubianas ha dit...

osti sí, ho he viscut, crec que en alguna francesada de les que faig, i te n'adones quan ja hi ets a sobre i flipes de lo bonic que és Europa!
parlant d'Europa, que al Tour de Flandes afeccionat, que es celebra el dia abans del de professionals, primer dissabte d'abril, els cicloesportistes vagin pel carril bici, també és quelcom molt interessant a saber!